Weekend i New Orleans

New Orleans

Det er snart 1 måned siden jeg kom hjem fra USA. Jeg var afsted med arbejde og rejste afsted fredag og havde lørdag og søndag i New Orleans til at afklimatisere efter den 20 timer lange rejse samt bruge tiden på at se fantastiske New Orleans.
Jeg boede lige ved Mississippi River og ankom sent fredag aften, hoppede på hovedet i seng og vågnede ganske tidligt lørdag morgen. Jeg tænkte at jeg lige ville starte med en kort morgen løbetur langs floden, hvilket måske ikke var det smarteste træk. Klimaet i New Orleasn er varmt og ekstremt fugtigt også klokken 6 om morgenen – lige noget for en som lider af svedsomhed som mig 😉 Flot var det dog!

Efter et bad tog jeg ud for at spise morgenmad og mine google skills fandt frem til en lækker cafe ikke langt fra mit hotel; “Two Chicks Café” hvor jeg fik en ordentlig omgang French Toast, kaffe og en lækker ingefær/æble juice.

Så blev det tid til sightseeing og jeg havde booket en tur til en tidligere plantage og efterfølgende en alligator tur.
“Destrehan” plantagen som vi besøgte var bygget i 1787 og den havde været kæmpe enorm i dens storhedstid. De startede med at dyrke indigo planter som man sendte til Frankrig, denne del af USA var en fransk koloni på dette tidspunkt, da de skulle bruges til at farve det Franske militærs uniformer blå.
Senere blev der produceret sukker og ja, der blev holdt slaver, massevis af slaver. Jeg vidste ikke særlig meget om slavehistorie, så det var super interessant og skræmmende at høre guiderne fortælle om vilkårene de levede under.

Bagefter kørte vi hen og mødtes med vores hyggelige guide til alligator turen. Han havde så mange “bad dad” jokes som han fyrede af på vores tur, det var næsten helt imponerende 😉

Da vi så den første alligator var jeg helt vild “Yes altså målet for turen var nået”, men for hulen de var jo overalt da vi først kom ud og sejle. Der var store, der var små. Vi så vaskebjørne med deres unger, alverdens fugle og andre spøjse sump dyr…

Vi fik også lov til at holde en lille alligator, ja det ved jeg faktisk ikke lige hvad jeg føler omkring. Blev pludselig helt i tvivl om det nu var dyreplageri, så min samvittghed har faktisk været lidt plaget….
Alt i alt var det dog en super fed tur!

Om aftenen var jeg ude at gå en tur i byen, blandt andet på den famøse Bourbon street og jeg fik set lidt af hvert.
Der var virkelig gang i den og man må blandt andet også drikke alkohol på gaden (uden at det er i en af de der famøse brune papirsposer), så folk vælter rundt med lange plastikkrus med sprut i kæder om deres hals, mens de danser løs.
Jeg så en kvinde der, som det eneste på sin overkrop, havde sommerfugle der dækkede hendes bryster og så havde hun også lige et par undulater på den ene arm, altså levende fugle (!).
Jeg så mænd i intet andet end tangatrusser – klokken var altså knap 20. Ved dog ikke om det hele var lidt vildere pga at der var Pride, mit indtryk er dog at der generelt er vildt i Bourbon street og det er altså både unge (over 21 selvfølgelig) samt ældre der danser rundt.
Jeg tog dog kun et par billeder af det lidt mere stille Bourbon street life.

Dagen efter var jeg på cykeltur rundt i byen, det var egentlig booket som en gruppe tur, men jeg var den eneste tilmeldte, så havde min egen guide i 3½ time – en jazz musiker (selvfølgelig) som skulle tjene til føden ved at være tour guide. Jeg synes det er en god måde at være turist på og gjorde det også da jeg var i New York for et par år siden.
Udover cykel turen gik jeg bare lidt rundt i gaderne og kiggede på det fine French Quarter med alle de smukke bygninger.

I løbet af ugen fik jeg også spist noget god lokal New Orleans mad; Gumbo,Beignets, Fried Chicken, Seafood i forskellige afskygninger samt en Ben & Jerry’s jeg blev nødt til at smage 😀
Overvejer du om New Orleans kunne være et besøg værd, så er mit svar et stort og klart “JA”! Der er så meget kultur og historie i byen at den bestemt giver anledning til et par dages turisteri!