Ugens gode vane // Vand, vand og mere vand

Ugens gode vane handler om at drikke vand!

Vand er essentielt for at kroppen kan fungere og hvis du går uden vand i mere end et par dage, så overlever du altså ikke. Men hvor meget vand er nok og kan man få for meget vand?

Hvor meget mennesker har brug for er individuelt. VI har alle forskellige behov, da nogle sveder meget andre sveder lidt, nogle dyrker meget motion andre intet. Dehydrering er ikke sjovt og jeg har selv prøvet at være i vandmangel hen mod slutningen af et par løb jeg har deltaget i, simpelthen fordi jeg sveder rigtig meget (jep, jeg kalder det at lide af svedsomhed 😉 ). Det er meget ubehageligt, og jeg gør alt for at undgå det i mine forberedelser frem mod løb på 10 km og derover.

Når man først er blevet tørstig, så er det nærmest et kapløb om at indhente det “forsømte”, så derfor har jeg næsten altid en flaske vand på mit skrivebord når jeg er på arbejde. Jeg sørger altid for at have vand med mig når jeg er nede og træne, samt to flasker hvis jeg er til spinning.

Du kan faktisk drikke for meget vand, og det er også MEGET farligt da det kan forårsage overhydrering og hyponatriæmi. Mængden af natrium i blodet falder og symptomerne varierer fra milde (oppustethed, opkast, hovedpine, maveproblemer) til alvorlige (koma, hjerneskade, død). Meen det er nok ikke lige den dødsårsag jeg frygter allermest.

Så drik gerne mellem 2-3 liter vand om dagen, og er du ude efter vægttab så er det vigtigt at drikke nok vand. Bomstærke Trine Theodora forsøgte sig faktisk med at drikke laangt mere vand om dagen end normalt og sammen med en fornuftig kost, så tabte hun sig 4 kilo på 9 dage!

Så de små fifs til at drikke mere vand:

  • Start dagen med ½ liter mens du gør dig klar og til din morgenmad
  • Ha’ altid en 500 ml-75ml drikkedunk på din skrivebord/i din taske og tøm den inden middag og igen inden arbejdsdagen/skoledagen er slut.
  • Drik vand til din aftensmad

Så er du snart oppe på 2 liter

Husk! Brug din app 😀

Leave a Reply

Følg Lise Balslev på..