Ugens gode vane // Søvn

garfield_sleepy

Den rigtige mængde søvn er super vigtigt for at man kan fungerer optimalt i hverdagen. Du kan sikkert klare dig på et underskud af søvn i nogle dage, men herefter begynder søvnunderskuddet at tære på kroppen og undersøgelser viser at vi også ældes hurtige når vi får for lidt søvn.

Videnskab.dk skriver desuden at søvn er “gratis og bivirkningsfri medicin, der gør os fit for fight og holder sygdommene fra livet.” Du skal dog så vidt muligt sove på samme tidspunkt hver nat samt sove nok. Det er individuelt hvor meget søvn voksne har brug for, men omkring 7 timer ligger gennemsnittet på.

  • Cellerne får et hvil og genopbygger kroppens væv
  • Søvn styrker immunforsvaret
  • Søvn er afgørende for indlæringen
  • Blodkarrene holdes i form
  • Søvn regulerer appetitten, da stresshormonet cortisol reduceres
  • Humøret er bedre når du sover nok
  • Søvn er optimal for sports- og træningspræstationen

Læs en uddybende beskrivelse her.

Under mit forløb hos Line Wittrup understregede hun også mange gange hvor vigtigt det var at jeg fik sovet nok, og jeg arbejdede virkelig med det. Jeg har meget store problemer med at sove om morgenen, så øver mig faktisk i at sove længe. Længe= mere end kl.7.

Jeg spreder gerne det gode budskab og derfor handler Ugens gode vane om fokus på SØVN!

Jeg ved godt at det ikke er sikkert at man kan få 8 timers søvn hver nat, men det er målet for mig i denne uge. Håber I er klar på at tage udfordringen op? Der er i hvert fald masser af positive ting som kan komme ud af at sove nok 😀

 

 

Leave a Reply

Følg Lise Balslev på..