Hvad gør du, når løbebåndet ikke er din ven?

Jeg er ikke den fødte løber, tværtimod. Løb er noget jeg skal presse mig selv til og det er svært for mig at få fart i de store stænger. Det er nok en af grundene til, at jeg aldrig har været super gode venner med løbebåndet. Det føles simpelthen så meget hårdere at løbe på et løbebånd end udenfor.
Jeg har i mange år forsøgt mig med lidt løbebånds løb og det går da også fint nok, men det er kun blevet brugt til nøds og det gør det sådan set stadigvæk, da jeg nyder at løbe udenfor i den friske luft.
Nogen gange er løbebåndet bare det bedre alternativ. Det er for eksempel når jeg er ude at rejse med mit arbejde. Her bor jeg ofte steder som ikke lige indbyder til en udendørs løbetur og så skal en træning også ofte gå lidt tjept. Derudover så er der situationer som i disse dage hvor vejret bare er noget værre møg. Det er koldt, det sner og det blæser. Det er tre ting som bare ikke gør sig godt når man skal ud og løbe.

På min plan for i dag stod der 12 kilometer og jeg kunne se at chillfaktoren ville blive -15 grader og derudover så skulle der komme en del sne og blæst. Sne i øjnene er bare ikke super fedt, snefnug føles jo skarpere end knive.
Jeg kunne godt fornemme at hvis de 12 kilometer skulle i hus, så måtte det blive på løbebåndet. Jeg har aldrig før løbet 12 kilometer på et løbebånd, tror min rekord er det halve.
Jeg har dog efterhånden fundet ud af en måde at takle løbebåndet på. Jeg kan nemlig ikke altid løbe i samme tempo som udenfor, det er simpelthen for hårdt. Jeg ved ikke om det er fordi der ikke er ordentlig luft indenfor eller hvad der sker, men min krop synes altså bare at løbebånd er hårdere end at løbe udenfor.

Jeg klarede de 12 kilometer på løbebåndet i dag, jo jo det var skam hårdt, specielt de sidste 2 km (føj da), men det gik og det gjorde det fordi jeg sætter tempoet lidt lavere end jeg normalt løber udenfor.
I torsdags løb jeg 12 km udenfor med 5:50 min/km og i dag satte jeg løbebåndet til 6 min/km. Det lyder måske ikke af meget – 10 sekunder langsommere pr kilometer, men for min ikke-fødte-løber krop så er det en del. Der er jo en grund til at min bedste halv maraton tid er 2:01:08 og ikke under 2 timer (som jo er mit mål) jeg kunne bare ikke få de sidste 3-4 sekunder kappet af min gennemsnitlige kilometer tid!
En anden ting jeg gør er at sætte en distance som mål, så i stedet for 30 min, så indstil løbebåndet til 5 km og så kan det jo være at du kan smide en lille spurt ind til sidst.
Du kan også gå i en anden retning og sige at løbebåndet er til intervalløb. Jeg er ikke selv så stor fan af intervalløb på løbebåndet, da man enten skal hoppe af (ud på siderne af løbebåndet) eller skrue op og ned for tempo. Jeg gør det engang i mellem som finisher på min styrketræning, men kun i nødstilfælde.

Så hvis du, ligesom jeg, ikke har været så gode venner med løbebåndet, så prøv til en start at sætte din km/t lidt ned, og så tror jeg nok det skulle være muligt at komme lidt tættere på en forsoning med løbebåndet 😉

Happy Winter Running 😀

Skriv et svar

Følg Lise Balslev på..