Kompensation ved fly forsinkelse // Min erfaring

God søndag morgen folkens!

Måske kan I huske at jeg tilbage i februar var strandet i Bosten pga en snestorm. Den historie var lidt længere end en stor snestormen, da mine to kolleger og jeg faktisk endte med at komme hjem 36 timer senere end planlagt. De første 24 timer var pga. flyaflysninger da Snestormen Nico lukkede nærmest hele det nord østlige USA inklusiv lufthavne. Da vi så endelig kom i lufthavnene 24 timer senere end forventet, ja så fortalte de over højtalerne at vores fly havde problemer med at connecte til groundpower, så der var altså ikke strøm på flyet, og derfor trak vores boarding ud.
Vi kom afsted ca.1½ time senere end planlagt og indhentede meget af tiden på vej mod London, så det så ud til at vi godt kunne nå vores flyforbindelse til Billund… Men da vi så sidder i flyet på vej mod gaten, får vi fortalt i højtaleren at vores fly ikke kan køre forlæns af sig selv, pga problemer med den ene motor, så vi må holde og vente på at der kommer noget grund transportation som kan få hos fragtet til gaten.
Der sidder vi så og venter et godt stykke tid, og da dørerne endelig åbner sig, så løber folk afsted for at nå diverse flyforbindelser. Vi ender i en kø ved informations skranken, og får her at vide, at vi ikke kommer på vores fly til Billund og at vi har mulighed for at overnatte til dagen efter og tage morgenflyet hjem – øhm nej tak, vi kan også flyve over Frankfurt, hvor vi dog vil få en meget kort transfer tid inden vores fly mod Billund og potentielt være strandet i Frankfurt i stedet – øhm nej tak og den sidste mulighed er at tage flyet til København og derfra offentlig transport til Billund. Ja tak, så var vi da sikekr på at komme hjem i dag. Min kollega skulle i øvrigt hjem til sin datters fødselsdag, så hun var pænt presset.

Det var sådan det blev og vi fløj over København, tog et tog til Vejle og en taxa til Billund og var hjemme lørdag aften, efter ca. 36 timers forsinkelse fra den oprindelige plan pga snestormen, men ca. 10 timer forsinkelse fra den nye plan pga tekniske problemer med flyet.

Som flypassager har du visse rettigheder hvis dit fly er forsinket, aflyst eller overbooket så du ikke kommer med. Det må blandt andet ikke være ekstraordinære omstændigheder (så som en snestorm) der er årsagen til forsinkelsen. Du skal være mere end to timer forsinket og flyselskabet du flyver med skal være medlem af EU forordningen.

Da vi kom hjem valgte vi at søge om erstatningen ved flyselskabet pga de 10 timers ekstra forsinkelse som vi var blevet informeret om var pga motorproblemer og at flyet ikke kunne få strøm fra landjorden inden afgang fra Boston.  Vi gik den rigtige vej igennem en service form på flyselskabets hjemmeside, og endte med at skrive frem og tilbage et par gange, og flyselskabet ville ikke betale kompensation.
De holdt fast i at det var snestormen som var årsagen til hele flyforsinkelsen, og det vidste vi at det ikke var. De kommunikerede jo for hulen da ud til os igennem deres højtaleranlæg at der var problemer med flyet. Til sidste fik jeg en mail om at der ikke ville blive svaret mere på mails fra deres side af. Nå, så stod vi der og kunne ikke komme videre!

Jeg lod sagen ligge indtil slutningen af Juli, her skrev jeg til flyforsinkelse.dk og de valgte så at køre sagen for os. Midt i september fik vi så svar og de havde vundet sagen og jeg fik overført kompensationen til min konto. Flyforsinkelse.dk tog 25% af beløbet som betaling for at køre sagen, hvilket jeg har det helt fint med, for jeg ville aldrig ha’ fået fået de penge krævet ind selv.

Vi fik hver ca. 3000,- og i slutningen af oktober tager vi på Sct Pauls Apotek i Århus og fejrer sejren over flyselskabet med et par lækre drinks!

Leave a Reply

Følg Lise Balslev på..