Intervaller // Finisher

stopur

I går delte jeg dette blog indlæg fra Mette Lyngholm på min facebook side.

Det handler om fordelen ved at lave intervaller fremfor almindelig konditionstræning såsom distanceløb, crosstrainer eller cykling. Mette anbefaler intervaltræning sammen med styrketræning, og altså den kombination jeg selv har benyttet mig af ifm. mit forløb hos Line Wittrup.

Nogle gange kan det være svært at finde inspirationen til at lave intervaltræningen så derfor kommer jeg lige med et par bud her. Træningen kan både stå alene, hvis du har brug for lidt hurtig hjemmetræning eller bruges som en finisher i slutningen af dit styrketræningsprogram.

shutterstock_99557738

16 min finisher
4 runder á 40 sek arbejde og 20 sekunders pause
(brug evt. appen Interval Timer som kan findes i app store og er gratis)
Jeg har tilføjet link til nogle af øvelser, bare klik på navnet 🙂

Forslag 1

Forslag 2

Du kan også køre interval på romaskinen

  • 40 sekunders sprint / 20 sekunders langsom roning (6-12 min)

Eller på løbebåndet (6-20 min)

  • 40 sekunders spurt / 20 sekunders pause (Hop af så du får et ben ud til hver side af båndet der stadig bevæger sig)

En anden måde at lave interval på er at benytte sig af metoden 30-20-10 når du er ude og løbe.

  • 30 sekunder skal enten løbes meget langsomt (lunt eller gå alt efter din kondition)
  • 20 sekunder skal løbes i alm. tempo
  • 10 sekunder skal spurtes MAX

Kør fire runder og gå i 2 min.

Dette gentages i alt mellem 2 og 5 runder, og tro mig, det er hårdt!

God fornøjelse og god weekend 😀

Leave a Reply

Følg Lise Balslev på..