Dagbog fra Shanghai

Nu er det efterhånden to uger siden jeg kom hjem fra min tur til Shanghai, og siden da har jeg haft så travlt, det er crazy!

Nu fandt jeg så lige en stille lørdag morgen, hvor jeg kan nyde min morgenkaffe og skrive dagbog fra Shanghai mens regnen vælter ned udenfor – det føles jo næsten som vores sommer i Danmark 😉

Mandag

Lander i Shanghai efter 11 timer i flyet fra Frankfurt. Fløj med Lufthansa og dem er jeg lidt mere fan af end KLM når det gælder de længere flyveture. Jeg fløj ud søndag aften og derfor er det mandag eftermiddag da jeg sætter mine ben på kinesisk jord. Det tager noget tid igennem immigrationen, da der er vildt mange mennesker i lufthavnen. Jeg tog en taxa til centrum af Shanghai, mit kort dur selvfølgelig ikke i taxaen, så vi må køre rundt efter en ATM. Den første vi finder kan jeg ikke hæve penge i, men det kan jeg da heldigvis i den næste. TIP: Lige som i Korea, få skrevet dit hotel ned i lokal skrift, da taxa chauffører ikke forstår andet.

Jeg får mit værelse på Okura Garden Hotel og smutter ud og går lidt rundt i området inden jeg finder noget mad – McD, ja det lyder måske kedeligt, men når klokken er mange og man rejser selv, så skal det altså nogen gange være nemt. Så jeg smuttede på hotelværelset og fik arbejdet inden jeg gik i seng omkring midnat.

Tirsdag

Stod op så jeg nåede en løbetur i hotellets gym, high five til mig, og så er det ellers morgenmad. Udvalget er stort, men meget af maden er nudler, ris, dumplings, suppe og andet varmt. Jeg fandt mine favoritter og min morgenmad bestod alle morgenener af scrambled eggs, laks, agurker, tomater, to forskellige dumplings  og kaffe. LEGO kontoret ligger 5 min fra hotellet, i et stort mall med tilhørende kontor bygninger. Kontoret er helt nyt og ligger aller øverst på 29, 30 og 31 etage. Det er et virkelig lækkert kontor med åbne LEGOficerede områder og ingen faste pladser, så man kan vælge at sidde i stillezoner, telefonzoner, højborde, sofaer, lounge området og så er der en udsigt der er helt eminent. Det slår i hvert fald kontoret jeg sidder på i Billund, ha ha!

Jeg mødes med mine kinesiske kolleger og tjekker ind med forskellige kontakter. Der er ikke kantine på kontoret, så vi spiser frokost i det store mall på en Japansk restaurant. Virkelig lækkert! Jeg bruger eftermiddagen på et par møder med Danmark, som var stået op og få gjort de sidste detaljer klar til møderne de næste to dage. Efter arbejde gik jeg ned og shoppede en lille bitte smule, købte mig en Moleskin notesbog til mit nye projekt; Bullet Journal. Aftensmaden stod i dag på take away fra Starbucks og så gik jeg tilbage på hotellet og arbejde noget mere.

Onsdag

Igen startede jeg dagen med en løbetur, morgenmad og så afsted på kontoret. Vi havde et fuld dags møde og kl.18 tog vi ned og spiste på en traditionel kinesisk restaurant. Det sjove var, at jeg besøgte den restaurant sidste år på min fødselsdag med mine to danske kolleger, og vi fattede intet af menu kortet. Vi fik hjælp af en flink mand fra nabo bordet som kunne tale både kinesisk og engelsk og han fik bestilt noget mad til os. Vi anede dog ikke hvad vi spiste, da det jo ikke lige er en steak og kartofler der kommer ind, så det var en oplevelse. I dag var jeg afsted med 4 af mine kinesiske kolleger og restauranten havde også lavet menu kort med engelske oversættelse samt billeder. Så det gik noget bedre denne gang. Vi fik alt muligt forskelligt og det meste smagte rigtig godt, dog lige på nær jelly fish – det var som at tykke på elastikker, sådan en ubehagelig konsistens, puj. Efter maden tog min kollega Sam mig med på lidt sightseeing. Vi tog til et hyggeligt lille marked som lå i nogle små gader. Her fik jeg købt lidt kinesiske snacks. Derefter tog vi til The Bund, som er en berømt gade og strandpromenade i Shanghai.

Torsdag

Overskudsagtige mig snuppede igen en løbetur. Fandt en god rytme med at gå i seng omkring midnat og stå op kl.6.30ish, dejligt! Dagen startede på kontoret og så tog vi ud og så nogle LEGO retailers. Vi spiste frokost på et lækkert sted som hed Wagas, meget vestligt sted med sandwich, salater, friskpresset juice. Indretningen var industriel med træ og jern. Mine kinesiske kolleger mente bestemt det var en dansk kæde, så jeg blev nødt til lige at google stedet og fandt ud af at det er en dansker som har startet kæden i Kina, da han savnede gode sandwich. Det er lidt sjovt.

Vi tog tilbage til kontoret og jeg fik arbejdet lidt mere, inden jeg sagde farvel og på gensyn til kollegerne og det kinesiske kontor. Jeg havde lidt tid om eftermiddagen og tog subway til noget der hedder Yu Garden, som skulle være en must see attraktion i Shanghai. Super turistet område med en masse boder og gamle traditionelle kinesiske bygninger. Man betaler for at komme ind i Yu Garden, og her er det en labyrint af kinesisk arkitektur, planter, templer og fine fortællinger. Jeg legede turist, købte mig en Frappucino på Starbucks og da energien var ved at være sluppet op, tog jeg subwayen hjem, hoppede hurtigt i Muji – kæmpe stor Japansk kæde der sælger både møbler, bolig interiør, tøj, snack osv. Her købte jeg nogle kuglepenne til mit bullet journal projekt inden jeg smuttede forbi Wagas (igen) og købte aftensmad til at tage med hjem. Nu var Canada vågnet, så jeg havde et møde med dem klokken 22 inde jeg hoppede under dynen til in sidste nat i Shanghai.

Fredag

Stille og rolig morgen – ned på løbebåndet, morgenmad, pakke og så afsted i lufthavnen. Flyet lettede omkring kl.14, jeg landede i Frankfurt kl.19 dansk tid (kl.01 Kinesisk tid) og så lige lidt ventetid inde det sidste træk hjem til Billund, mit hjem, min kæreste, min seng, ahh!

Nu er der ro på de næste par måneder i hvert fald når det kommer til rejseaktiviteter, det er nu godt nok 😀