Dagbog fra Seoul // millionby med charme

Vel hjemme i Europa igen efter en kort tur til Syd Koreas hovedstad. Det er anden gang jeg er i byen og det gode indtryk jeg fik første gang (læs om det her) er kun blevet forstærket.
Der er flere ting som gør at Seoul efterlader et godt indtryk. For det første er befolkningen behagelige mennesker. Byen er sikker at færdes i og selvom jeg holder min taske ind til kroppen i de tætpakkede menneske mængder, så føler jeg mig lidt paranoid og overbeskyttende, og det er også det mine koreanske kolleger fortæller mig, altså at det er en sikker by, og at man ikke skal være så bekymret. Det så jeg også et tegn på, da jeg var så heldig at få billet til VM kvalifikations kampen i fodbold mellem Syd Korea og Iran. Jeg skulle direkte i lufthavnen efterfølgende og havde derfor både en rygsæk og en lille håndtaske med og selvom de spurgte om vi havde vand med, hvilket jeg ikke havde, så tjekkede de ikke engang min taske, de accepterede bare et nej. Derudover så var det kun vand de spurgte ind til, man måtte gerne medbringe øl (og mad) ind på det store World Cup stadium med plads til 60.000 mand. Det var lidt spøjst!
Derudover så er Seoul en smuk by, der er masser af kultur og byen er kuperet med mange træer langs de lange (og meget trafikerede) gader. Der er også en masse knap så smukke bygninger og masser af ledninger over alt i gadebilledet, men det er også en by med mere end 10 millioner indbyggere, så det kan jo ikke være lige smukt det hele.

Tirsdag
Lander i Seoul efter 11 timer i flyet fra Paris. Jeg fik sovet små 3 timer, så var noget træt. Der var ikke meget trafik i lufthavnen så tidligt på dagen, så det tog mig ca. 1 time at komme igennem immigrationen og så hoppede jeg i en taxa.
Jeg fortalte hvor jeg skulle bo, altså på engelsk og viste adressen med almindelige bogstaver, men det forstod taxa damen ikke. Hende og en anden taxa mand fik diskuteret med hinanden og med den koreanske gps (som i øvrigt snakker og opfører sig som en tegnefilm) og ville virkelig gerne vide adressen på koreansk, men den kendte jeg altså ikke. Efter 10 min, så begyndte damen at køre. Nå, men afsted det gik, indtil hun opdager at hun har glemt at tænde for taxameteret. Oj oj oj… Efter lidt køren rundt, så finder hun endelige hotellet. 2 timer i taxa, puh ha!
Jeg får mit værelser og smutter i bad. Så finder jeg adressen på kontoret og det ser ud til at der er 3 km, nå men det kan jeg da lige gå. Jeg smutter ind på Starbucks lige nedenfor hotellet og køber en kop kaffe, går ud af den anden udgang, kigger op og ser at den bygning foran mig ser lidt bekendt ud. Sørme om ikke jeg havde fået den forkerte adressen tastet ind på gpsen og kontoret ligger kun 300 meter væk fra hotellet. Win!
LEGOs kontor ligger på 16 etage, så der er en dejlig udsigt over millionbyen. Jeg fik sagt hej til et par kolleger og mødte nogle nye mennesker. Vi fik aftalt de sidste detaljer til dagen efter og jeg fik arbejdet lidt inden jeg smuttede klokken 16, her er klokken 9 i Danmark, så mine danske kolleger var ved at stå op.
Jeg tog en taxa til Myeongdong og fik købt lidt koreanske beauty produkter inden jeg smuttede hjem til hotellet inden kl.19. Jeg nåede lige at få tændt min computer inden det første møde med ”Danmark” og så endnu et lige bagefter, og da de var slut opdagede jeg, at jeg intet havde fået noget at spise siden den elendige morgenmad på flyet kl.5 om morgenen og nu var klokken altså 20.30. Hvad sker der lige for at jeg slet ikke havde opdaget at jeg var sulten, det må være jetlag! Jeg skyndte mig ned på McD som lå lige ved siden af den Starbucks jeg var på om formiddagen. Købte lidt af hvert og smuttede op på hotelværelset inden jeg havde endnu et møde med nogle danske kolleger.
Derefter så var det godnat og jeg sov heldigvis godt!

Onsdag
Havde jo egentlig gode intentioner om at smutte en tur på løbebåndet i Seoul, men det blev der ikke tid til tirsdag og heller ikke mandag morgen. Jeg prioriterer min søvn højere, da jeg ved at en god nats søvn når du rejser er værdifuld og sjælden.
Spiste morgenmad og var på kontoret kl.8.30. Havde møde hele dagen og det gode ved at være sammen med lokale er at de tager dig med til frokost på steder du (jeg) aldrig ville turde gå ind på, hvis du bare var afsted selv. For det første så ser det lidt snusket ud og derudover så står det hele på koreansk og de snakker i øvrigt ikke engelsk. Vi fik kogte dumplings med oksekød. De lå i en stor klar supper med grønsager og nogle bløde ris chips. De smagte nu meget godt.
Da arbejdsdagen nærmede sig sin slutning omkring kl.18, havde de lokale kolleger arrangeret at vi skulle ud og spise på en restaurant der hed Chicken and Beer. Så det måtte jeg jo have. Og ja det eneste der blev serveret var fried chicken med forskellig smag og øl.
Jeg var hjemme på hotellet kl.21 og træt, så svarede lige på lidt mails og smuttede i seng. Heller ingen træning denne dag, måske i morgen tidlig?

Torsdag
Øhn nej, jeg sov elendigt! Lå piv vågen fra kl.00.18 til ca. kl. halv fire. Jeg var så flad da jeg vågnede, kunne næste ikke slæbe mig ud af sengen. Fik taget et bad og pakket alle mine ting, da jeg skulle rejse kl.00.55 natten til fredag.
Vi startede dagen med et market run til nogle LEGO butikker og så ellers tilbage på kontoret og arbejde. Nogle af kollegerne havde hørt at jeg godt kunne lide fodbold, så de spurgte om jeg ikke ville med ud og se Seoul møde Iran om aftenen. Det var først kl.21, så ville blive lidt presset på tid, men kunne nå første halvleg. Jeg kunne jo selv. Ikke have min kuffert med, men det var der også råd for. I Seoul er der Seoul City airport, som egentlig bare er en stor hal hvor du kan checke din bagage ind som i en almindelig lufthavn, så det gjorde jeg. Fik boarding pass og kom igennem immigration. Så smuttede jeg tilbage på kontoret og arbejde inden fik tog subway til Stadion kl.19. Jeg undrede mig meget over at Koreanerne udenfor stadion ikke rigtig havde fodboldtrøjer på og tænkte at de måske ikke rigtig gik op i det, men jeg tog fejl.
Der var gratis T-shirts til alle 60.000 mand på det stadion, så jeg blev også iført en trøje og så sad vi ellers og heppede, drak øl og fik en koreansk Stadion platte som bestod af ris og grøntsager rullet ind i tang. Det er faktisk svært at heppe på andre sprog end ens eget, men jeg fik da sunget lidt med på nogle koreanske slagsange og råbt nogle danske skældsord. Det fungerede meget godt 😉
Jeg forlod stadion efter 1. halvleg og ved stillingen 0-0 (som også blev kampens resultat). Taxa turen til lufthavnen tog kun 40 min, da der absolut ingen trafik er i Seoul kl.22 om aftenen.

Fredag
Nu sidder jeg så i Amsterdam efter 11 timer plantet i et flysæde, det er fredag morgen og klokken er 06:38. Jeg sov ok på vej hjem. Jeg sov ikke særlig tungt, men fik en god laang lur på 6 timer.
Mit fly mod Billund afgår kl.8.30 og så skal der soves når jeg kommer hjem. Denne fredag fejrer vi nemlig LEGOs 85 års jubilæum med en masse hyggelige aktiviteter der starter kl.14 og slutter kl.22. Jeg tror ikke jeg holder ud hele dagen, måske man kan finde mig sovende i et hjørne af eventpladsen omkring kl.18 😉