Århus City Halvmarathon 2018 og træningsmotivationen

For snart 2 uger siden løb jeg mit halvmarathon nr.5 og denne gang var det i Århus. Det er anden gang jeg løber i Århus og ruten var næsten den samme, som da jeg løb den for et par år siden.
Målet var klart, denne gang skulle jeg under 2 timer. Min kusine Nikka, som har løbet en del marathons og i den forbindelse en masse halvmarathons, og hendes endnu mere erfarne kammerat Anders havde spurgt om jeg ville med, og så skulle de nok pace mig til at komme under 2 timer.
Super pænt af dem ! Så jeg forberedte mig godt og vi mødtes i Århus klar til start. I øvrigt havde vi alle aliasser, da billetterne er købt fra andre løbere som ikke kunne deltage. Mit alias var Tove og Anders hed Jørgen – det passede faktisk meget godt sammen 😉

Da starten gik var jeg helt klar, det gik rigtig godt og jeg havde godt med overskud. Der er 11.000 deltagere i løbet, så ruten er packed. Specielt når man løber inde i de små gader. Det kan godt ødelægge lidt af rytmen i løbet, at man hopper lidt rundt mellem folk, men det gik nu meget godt.
Derudover var jeg heldig at Anders og Nikka tog vand på alle depoterne, så jeg havde faktisk vandbærere med, luksus!
Stor ris til Århus for at have vandposer i stedet for kopper med vand. Det er så lækkert, at du kan tage en pose med til senere og så er det bare meget nemmere at styre end en hvid plastikkop.
Da jeg nåede omkring 10-11 kilometer kunne jeg godt mærke at kroppen begyndte at blive presset. Gåsehud på armene og igen har jeg brug for energi. Det samme som skete til Lillebælt.
Tempoet havde vi ellers holdt stabilt indtil da, min gps var desværre slået lidt ud af kurs, hvilket ofte sker til løb. Ved ikke om det er fordi der er så mange ure med gps’er på et sted. Under alle omstændigheder så var mit ur gavmild med antal kilometer ift ruten. Jeg havde jo mine pacere med til at holde mit tempo, men alligevel så slog det mig lidt ud, når jeg kiggede på uret og det var pænt foran på kilometer.
Anders og Nikka prøvede at holde et godt pace, men omkring 16 kilometer mærket, så kunne vi godt se (og jeg kunne mærke på min krop) at de 2 timer nok blev svær at nå.
Anders smuttede, da han gerne ville ind under 2 timer, og Nikka blev ved min side og pressede mig de sidste 5 kilometer. Det var så hårdt, men jeg kæmpede mig i mål og fik løbet en PR, dog ikke under de 2 timer. The story of my running life. Altså!

Nå men jeg må i tænkeboks, i gang med noget interval og så finde et lidt mere PR venligt halmarathon i efteråret. Overvejer lige nu enten Viborg City Halvmarathon, HCA halvmarathon i Odense, Sydbank løbet i Grindsted eller Vejle Ådal. Nu må vi se 🙂

Jeg tog en uges pause fra løberiet og har været ude på en lille 5er i mandags og 10 kilometer på løbebåndet i går, magtede ikke at løbe i blæsevejret.
Derudover så er jeg hoppet på et af mine yndlingsprogrammer fra Line Wittrup, så den står på 4x styrketræning om ugen, da jeg trænger til en god struktureret styrkecyklus, så jeg kan mærke jeg bliver mere og mere stærk, BUM! Jeg elsker det 😀

Håber I får en dejlig weekend – her står den på 100% ren afslapning, ahhh….

 

Leave a Reply

Følg Lise Balslev på..